maandag 5 mei 2008

Kubuntu 8.04 LTS Hardy Heron

Hij is er, de nieuwste telg: Kubuntu 8.04 LTS Hardy Heron.

Heb de nieuwste versie gedownload, de remix-versie meerbepaald, deze beschikt over KDE4 (zie afbeelding)



Na het downloaden, het ISO-bestand op cd gebrand en geïnstalleerd op mijn laptop, als dualboot-systeem VISTA/KUBUNTU8.04 .
De nieuwste KDE4, oogt heel mooi, en doet me denken aan een kruising tussen VISTA en OS X van Apple.
Er zitten een paar mooie nieuwigheden ingebouwd, zoals widgets invoegen door op het ikoontje te klikken rechtsboven.
Het startmenu is even wennen, daar vind je een zoekvakje waar je de naam van een applicatie kan invoeren, en doet denken aan het startmenu van Vista.
Je merkt (jammergenoeg) dat de nieuwste versie 4 nog in de kinderschoenen staat, regelmatig liep de grafische schil even vast , en als ik snelkoppelingen horizontaal of vertikaal wilde uitlijnen lukte dit niet direkt, maar wel na een herstart van de X-server.
Na enkele dagen experimenteren, ben ik toch overgeschakelt naar de Gnome-grafische omgeving, dit wegens de betere stabiliteit.

Ik zal nog even wachten tot de meeste 'kinderziektes' uit de nieuwste KDE versie zijn verdwenen, maar ziet er wel veelbelovend uit.

Wordt vervolgd ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten