donderdag 29 oktober 2009

Open Office Base

Sinds september volg ik avondschool M$ Acces, daar ik altijd geïnteresseerd ben geweest in relationele databases vond ik dit een logische stap.

Uiteraard had ik liever OOoBase gevolgd, maar helaas gaven ze daar geen les over bij Cervo-Go te De Panne.



Thuis probeer ik, de opdrachten die we uitvoeren in de les, uit in OOoBase.

Toegegeven ik sta versteld wat je met een database-programma allemaal kan maken.

Van een eenvoudig adressenbestand tot een opzichzelfdraaiend boekhoudprogramma (uiteraard draait het databaseprogramma dan op de achtergrond)

Op internet het ik dan ook gezocht naar handleidingen over OOoBase:

- OpenOffice Tutorials

- Video tutorials

- OpenOffice Database Wiki

Terwijl ik me aan het verdiepen was in deze materie, ontdekte ik dan ook dat je OOoBase kan verbinden met een MySQL-server.
Daar ik dergelijk servertje draai, heb ik dan ook verder uitgezocht, hoe deze moet worden verbonden.
Na wat zoeken, vond ik volgende oplossing:

- MySQL Connector

Dit is een extensie die je moet installeren in OpenOffice.org na het installeren, dien je wel OpenOffice af te sluiten (ook de snelstarter in de taakbalk!)

Daarna OOoBase opnieuw opgestart, de optie 'Met een bestaande database verbinden', en in de keuzelijst MySQL geselecteerd.

Dan moest ik enkel mijn gebruikersnaam, paswoord en host-computer (indien op je eigen pc: 'localhost') invoeren.

Op mijn MySQL server gebruik ik hoofdzakelijk phpmyadmin, maar om eens een query uit te testen in OOoBase is het wel makkelijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten