vrijdag 13 maart 2009

Kennismaking met Ruby on Rails


Door mijn interesse in databasegestuurde web-applicaties, ben ik sinds 2006 me beginnen verdiepen in het overbekende koppel: PHP en MySQL.
In november 2008 leerde ik via de avondschool (waar ik Photoshop volgde) een programmeur kennen, die me had aangeraden om met Ruby on Rails (RoR) te leren werken.
Na een korte introductie, in RoR was mijn interesse gewekt.

Het framework 'Rails' is ontworpen in de programmeertaal Ruby en is gebaseerd op het ontwerppatroon MVC (Model-View-Controller), wat het programmeren héél overzichtelijk maakt.
Eénmaal je deze programmeertaal onder de knie hebt, kun je, zoals beweert wordt op Rails-sites, in een veel sneller tempo een volledige web-applicatie ontwerpen, tegenover andere frameworks.
RoR is opensource, en platform-onafhankelijk, het werkt zowel op windows, linux, OS X, ...

Je kunt RoR in M$ Windows op 2 manieren installeren:
- Een pakket waar alles al voorgeïnstalleerd is (MySQL, phpMyAdmin, Ruby, Rails, ...): InstantRails
- Handmatig, te vinden via deze stap-voor-stap handleiding.

Onder (ubuntu) linux, is er ook een handige stap-voor-stap handleiding te vinden.

Ik heb de InstantRails onder windows getest, maar mijn voorkeur gaat uiteraard naar de linux-installatie, daar ik het merendeel van mijn tijd onder linux werk!

Indien je je ook verder wil verdiepen in RoR, raad ik je alvast volgende video-tutorials aan : Railscasts.

Succes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten