woensdag 11 maart 2009

Mijn favoriete besturingssysteem, Linux


Mijn eerste contact met linux was in het jaar 1999, door een artikel in het tijdschrift 'Netwerk' (die helaas niet meer bestaat), die mijn interesse had gewekt over 'Exotische besturingssystemen'. In dit artikel kwamen volgende Os'en aan de orde: FreeBSD, BeOS, Linux, ...

Wat ik interessant vond aan linux was:
- Eens iets anders dan het M$ windows
- Gratis
- Open source
- Zeer stabiel
- Besturingssysteem kan aangepast worden naar wens
- ....

Kortom een paradijs voor de programmeur.

De eerste distributie waar ik destijds mee leerde werken was RedHat. De installatie verliep redelijk vlot, maar op een dos-achtige manier. De standaard desktop was 'Gnome'.
Na wat zoekwerk om alle hardware aan de praat te krijgen, was ik volledig verkocht aan dit OS met hoog nerd-gehalte.

Na 2 jaar experimenteren met RedHat Linux, heb ik Mandrake (het huidige Mandriva) Linux geïnstalleerd.
Je merkte al een vooruitgang in het installatieproces, daar er meer gebruik werd gemaakt van grafische wizards.Deze gebruikte KDE als grafische desktop.

In 2003 ben ik terug overgestapt naar, wat nu 'Fedora Linux' heet (vroeger RedHat). Het bedrijf noemt nog altijd RedHat, maar 'Fedora', is het opensource-project geworden van RedHat; terwijl die laatste voor bedrijven bestemd is.

Uiteindelijk ben ik in 2006 overgeschakeld naar Ubuntu Linux, wat voor mij persoonlijk tot nog toe de beste distributie is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten